Mindfulnesstraining

Soms leven en werken we een groot deel van de tijd op de automatische piloot. We zitten met onze gedachten bij wat nog komt, of wat al voorbij is. We krijgen het gevoel geleefd te worden. Dit vraagt ook nogal wat van lichaam en geest, met slapeloosheid, pijnklachten, moeite met concentreren, soms stemmingsklachten en vluchten in schadelijke gewoonten als gevolg.

Mindfulness leert je met aandacht te zijn in het huidige moment, bewust en zonder oordeel. Na de training zijn deelnemers beter in staat om te ontspannen, om te gaan met stressvolle situaties, en hun grenzen aan te geven. Ze genieten meer van elk moment, piekeren minder, en kunnen zich beter concentreren. Lichamelijke klachten zijn afgenomen of makkelijker om mee om te gaan. Mindfulness training kan helpen weer zelf de regie te nemen over je leven.

De training volgt het wetenschappelijk bewezen programma zoals ontwikkeld in Amerika (MBSR van Jon Kabat-Zinn). Het beslaat 8 wekelijkse sessies van 2½ uur, en indien mogelijk een stiltedag van 7 uur,  tussen sessie 6 en 7. Om de volledige waarde van de training te ervaren wordt aangeraden 45 minuten per dag te oefenen.

Voor wie de mindfulness training al eens gevolgd heeft, is de compassietraining een aanrader. Deze training bouwt op de ervaring die je bij mindfulness opgedaan hebt en diept het thema mildheid voor jezelf en anderen verder uit.

Voor mensen met een sterk ontwikkelde innerlijke criticus wordt geadviseerd eerst de compassietraining te volgen alvorens aan de mindfulness training mee te doen.

Locatie en kosten:
Vanwege de grote vraag naar compassietrainingen, en het feit dat mijn hart daar ligt, geef ik alleen mindfulness trainingen op locatie. Bijvoorbeeld bij mensen thuis die een groepje van minimaal 4 deelnemers hebben gevormd. In Groenekan en Woerden kan ik eventueel een geschikt zaaltje gebruiken indien dat behulpzaam is. Dus mocht je zelf een groep kunnen vormen, of binnen je bedrijf iets willen organiseren, neem dan gerust contact op voor een offerte.